Rijksoverheid

Hoe kunt u zich registreren als kiezer in het buitenland?

Als u wilt stemmen voor de leden van de Tweede Kamer dan moet u zich eerst registreren bij de gemeente Den Haag. Dat kan tot en met 1 februari 2017. U kunt het registratieformulier hier vinden.

Vul het registratieformulier volledig in, onderteken het en voeg een kopie van uw bewijs van Nederlanderschap bij. Een bewijs van Nederlanderschap is nodig om vast te kunnen stellen of u de Nederlandse nationaliteit bezit.

Een bewijs van Nederlanderschap is:

  • een kopie van uw geldige paspoort;
  • een kopie van uw geldige identiteitskaart;
  • een kopie van uw geldige identiteitskaart van Bonaire, Sint Eustatius of Saba of uw geldige identiteitskaart van Aruba, Curaçao of Sint Maarten waarop de Nederlandse nationaliteit staat vermeld; of
  • een kopie van uw verklaring van Nederlanderschap.

Gebruikt u een kopie van het paspoort of identiteitskaart dan moeten die documenten nog geldig zijn op 30 januari 2017. Stuurt u een verklaring van het Nederlanderschap mee met het registratieformulier dan mag die verklaring op 30 januari 2017 niet ouder zijn dan 3 jaar. Een verklaring van het Nederlanderschap kunt u krijgen bij een Nederlandse ambassade of consulaat. De adressen van de Nederlandse ambassades en consulaten vindt u hier.

Inleveren registratieformulier

U kunt het ondertekende formulier met het bewijs van Nederlanderschap op drie manieren inleveren, namelijk:

  1. inscannen en per e-mail opsturen naar kbn.verkiezingen@denhaag.nl;
  2. per post opsturen naar de gemeente Den Haag (postbus 84008, 2508 AA Den Haag, Nederland);
  3. per post opsturen of in persoon afgeven bij de Nederlandse ambassade of een consulaat-generaal in het land waar u woont.

Kiest u ervoor het registratieformulier per post te sturen, houd er dan rekening mee dat het registratieformulier uiterlijk op 1 februari 2017 moet zijn ontvangen bij de gemeente Den Haag.